Vyhledávání

NEZkreslená věda: chemické pokusy jsem dělal, řiká Pavel Liška

Oblíbený animovaný seriál NEZkreslená věda se rozrostl o další pokračování. Všemi deseti díly třetí série opět provází nezaměnitelný komentář herce Pavla Lišky. Jaký je jeho vztah k NEZkreslené vědě a vědě obecně jsme se ho zeptali v krátkém rozhovoru.
 
Čím vás natáčení NEZkreslené vědy oslovilo, proč jste na něj kývnul?
 
Především jsem na něj kývnul až po ujištění od tvůrců, jemuž předcházelo důrazné varování přede mnou samým. Jsem v mnoha ohledech velmi specifický herec, kterému nezbývá, než dělat ze svých handicapů přednosti. K jednomu z nich patří má mluva, respektive artikulace a následná srozumitelnost. Vysvětlil jsem jim, že audio není můj přítel, už vůbec ne ve spojení s vědeckými tématy – ta se pro mě stávají těžko zdolatelným jazykolamem. Ale od té doby vznikly už tři řady NEZkreslené vědy, a k mému překvapení jsem ani u jedné nechyběl.
 
Díly obsahují řadu faktů a informací, naučil jste se něco nového?  
 
Vlastně jsem zjistil, že všechno, co jsem se musel kdysi naučit, a nebylo toho málo, jsem zapomněl. U některých témat jsem si uvědomil, že jsem o ně už někde zavadil. Třeba ve škole. Ale tam jsem jim nevěnoval větší pozornost. Teď bych většinu hltal, a nemusel se drtit jen tak nazpaměť, mechanicky, abych prolezl dál. Dneska mě toho tolik zajímá a láká! Rád si sám něco přečtu nebo se podívám na různé vědecko-technické dokumenty. Mám to tak třeba i s historií. Kontroluju úkoly Šimonovi, synkovi, a koukám, že už nevím, kdo byli třeba Slavníkovci. A hned se začtu, pak si najdu další podrobnější informace, třeba v jiných knížkách a normálně si to užívám a na taková posunutá studia se moc těším. Ale na svoji obranu musím říct, že třeba u soudružky učitelky Hradilové jsem z přírodovědy čtyřku nikdy neměl, ani trojku. 
 
Chtěl jste být v dětství vědcem?
 
Chtěl jsem být hudebním skladatelem. Až do 6. třídy jsem to vypisoval pravidelně do všech dotazníků. V 7. třídě už ne. Tam už jsem uvěřil, že bych předně musel hrát alespoň na jeden hudební nástroj. Ale chemické pokusy jsem dělal, ještě v polovině 80. let, s Mladým chemikem. Ale spíše ze zištných důvodů. Chtěl jsem vyrobit karamel a ten pak prodávat. Jenže když žhavý cukr začal bublat, překlopil jsem ho zbrkle v nadšení na kamaráda.
Namluvil už jste 30 tematických dílů z nejrůznějších oblastí vědy. Je mezi nimi nějaký obor, který by vás lákal?
Je toho tolik a tolik zajímavého! Třeba vesmír, lidské tělo, imunita, genetika nebo teorie relativity…, kolikrát ani nevadí, že úplně všemu nerozumíte, naopak! Je dobrodružné zjišťovat, jak to vlastně funguje. Konečně jsem pochopil tu otřepanou větu, která mluví o tom, že čím víc toho víme, tím víc zjišťujeme, kolik toho vlastně nevíme.
 

 

Projekt vznikl za podpory Komerční banky, a. s.
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

23. 1. 2017

OSOBNOSTI ČESKÉ VĚDY VE WASHINGTONU

Výstava o českých vědcích a vědkyních byla v rámci Festivalu vzájemných inspirací 2017 zahájena 10. října vernisáží na Velvyslanectví České republiky ve Washingtonu. Popularizační výstavy o osobnostech české vědy vznikly jako součást projektu Otevřená věda Akademie věd ČR.

Karina Movsesjan je nejlepší mladou vědkyní Evropy

Osmnáctiletá studentka z České republiky Karina Movsesjan, která se loni zúčastnila naší stáže v rámci projektu Otevřená věda v Ústavu organické chemie a biochemie, získala prestižní cenu pro mladé vědce v soutěži EUCYS. Porota ocenila její biochemický výzkum mutace proteinu RAD51.

Ohlédnutí za Letní Otevřenou vědou

O prázdninách se uskutečnila pilotní stáž Letní Otevřené vědy AV ČR „Simulace chemických účinků pádu komety do atmosféry Země“. Letní Otevřená věda, která vznikla ve spolupráci s Talnetcentrem, umožnila studentce brněnského gymnázia Alexandře, zapojit se do špičkového výzkumu na Akademii věd ČR i v letních měsících, kdy vědecké stáže projektu Otevřená věda AV ČR standardně nekonají. Stáž proběhla na Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského v Praze pod vedením dr. Martina Feruse. Přečtěte si jeho malé ohlédnutí za stáží:

 

 

Škola v přírodě pro učitele

Školu v přírodě pro učitele“ neboli Letní vědecký kemp jsme letos opět uspořádali v srpnu, v době, kdy učitelé zaslouženě čerpají svou dovolenou. Letní vědecký kemp se konal v Českém ráji, v rodinném penzionu, který se nachází v nádherném údolí Vazoveckého potoka, přímo u pseudokrasového útvaru, zvaného Bartošova pec. Do programu jsme zařadili opět velké množství praktických cvičení, experimentů a workshopů s přírodovědným zaměřením a především s důrazem na využití praktických cvičení při vlastní výuce s žáky a studenty na školách. Při zařazování workshopů do programu jsme rovněž dbali na to, aby použitý materiál a pomůcky byly finančně dostupné především pro školy.

Škola českého jazyka a literatury 2017

Srdečně zveme pedagogy na další pokračování vzdělávacího kurzu Škola českého jazyka a literatury, který se uskuteční ve dnech 16.–18. 10. 2017. Na kurz se mohou hlásit učitelé základních a středních škol s aprobací český jazyk a literatura z celé ČR.

Čeští vědci a České vědkyně na Úřadu vlády ČR

Výstavy Čeští vědci a jejich vynálezy a České vědkyně a jejich přínosy nejen české vědě, které vznikly v rámci projektu Otevřená věda Akademie věd ČR, můžete ode dneška zhlédnout v krásném prostoru Strakovy akademie v Praze, sídle Úřadu vlády ČR.